سجاد ایام دبیر جشنواره کتابزی :کتابزی برای آشتی دادن کتاب با زندگی مردم است.

مصاحبه اختصاصی آقای ایام دبیر مجمع کتاب فارس با سایت کتابزی

0 1,616

با گسترش فضای مجازی،شاید اولین مطلبی که به ذهن همه افراد خطور کند،فراموش شدن و کنارگذاشته شدن مکتوبات و کتاب باشد،اما واقعیت این است که هر چه انسان بیشتر در فضای مجازی و تعاملات اجتماعی غرق میشود،کمبود محتوا و نیازمندی انسان به محتوای نو و فاخر را بیشتر حس میکند و حجم مهمی از این نیاز در محصولات مکتوب و کتاب قابل برداشت است.

کتاب،بی آلایش ترین محصول فرهنگی ست ‌که بدون به کارگیری جذابیت های حسی و بعضا مصنوعی ،بی واسطه با درون انسان ارتباط میگیرد.

سجاد ایام دبیر مجمع فعالان کتاب فارس در گفتگو با دبیرخانه جشنواره کتابزی از آغاز به کار جشنواره کتابزی در خردادماه 1400 خبر داد و اشاره کرد که :

متاسفانه در سال های اخیر،به دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی،معضلات آموزشی و بسیاری مسائل دیگر ، کتاب تبدیل به یک کالای غیرحیاتی و غیرواجب شده است که برخی افراد در صورتی به آن مراجعه میکنند که سایر امورات زندگی، حتی بی فایده ترین لذت ها نیز تامین شده باشد،در صورتی که آدمی برای انتخاب و تصمیم و هرکاری که در زندگی انجام میدهد نیازمند محتوای فکری و اندیشه ی درستی است که کتاب منبع غنی چنین محتواهایی است.

شهر شیراز و استان فارس از دیرباز به دارالعلم و شهر علما و نویسندگان معروف بوده است و فضا و اتمسفر این شهر، که هنوز نیز خاستگاه بسیاری از کتب و نویسندگان مطرح کشوری ست ،ظرفیتی است که میتوان در راستای ترویج و تشویق سبک زندگی متناسب با کتاب بهره گرفت.

آقای ایام با اشاره به انتخاب شهر شیراز بعنوان پایتخت کتاب ایران در سال 1400 این مسئله را فرصتی برای آشتی دادن مردم ، خاصه نسل جوان با کتاب و کتابخوانی برشمردند و اضافه کردند که :

مجمع فعالان کتاب فارس با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به ایده ی جشنواره ای « کتابزی » رسیدیم که در آن به دنبال ارائه کتاب توسط مخاطب هستیم.

در حقیقت برداشت ما این است که ‌همه مردم حداقل یک کتاب را در طول زندگی خود خوانده اند که متاثر از مطالب آن کتاب هستند لذا به جای روال معمول معرفی یک کتاب از سوی برگزارکنندگان و برگزاری مسابقه ای حول آن یک کتاب،بهتر است تا انتخاب را به مخاطب واگذار کنیم و برداشت مخاطب از زندگی و اندیشه ای که در پشت متن کتاب موردعلاقه اوست را از خواننده کتاب دریافت کنیم.

دبیر مجمع فعالان کتاب فارس با اشاره به شعار انتخاب شده برای جشنواره « کتابزی » یعنی « با کتاب زندگی کن » انتخاب این شعار را در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی در خانواده ها و عجین شدن کتاب با فضای زندگی عادی مردم برشمردند .

آقای ایام دبیر جشنواره « کتابزی » در توضیح نحوه برگزاری این جشنواره گفتند : این جشنواره بصورت دو مرحله ای و بصورت مقدماتی و تکمیلی برگزار خواهد شد .

 در مرحله اول،خواننده کتاب،با ارسال یک ویدئوی ۵ دقیقه ای از کتابی که می خواهد آن را ارائه دهد،سعی می کند با نوآوری و خلاقیت شخصی خود،برداشتی از کتاب را که مدنظر دارد ، برای هیئت داوران مسابقه ارسال نماید.هیئت داوران مرحله مقدماتی  نیز پس از بررسی آثار۲۰ نفر از بهترین های ارائه ها را انتخاب و به باشگاه مهارت  کتابزی معرفی می کنند.

در باشگاه مهارت تمرکز اصلی مربیان بر روی مهارت و هنر ارائه و تصویرسازی و نویسندگی خواننده از کتاب موردعلاقه اوست.

در مرحله نهایی و پایانی ، منتخبین پس از شرکت در باشگاه مهارت به صورت حضوری و روی استیج در مقابل ۴ داور جشنواره اجرا خواهند نمود  و در نهایت 3 نفر برگزیده به عنوان برندگان این مسابقه معرفی خواهند شد و این آغازی برای شروع به کار باشگاه سفیران کتاب خواهد شد.

 این فعال فرهنگی اشاره کرد که جشنواره «کتابزی» در دو رده سنی کمتر از 14 سال و بیشتر از 14 سال طراحی گردیده است و آثار این دو بخش بصورت مجزا داوری خواهد شد و به برندگان هر دو بخش جوایزی اهدا خواهد گردید.

مهلت ارسال آثار برای جشنواره « کتابزی » 30 ام تیرماه یعنی روز عید قربان می باشد و اعلام برندگان مرحله مقدماتی نیز در روز هفتم مرداد ماه همزمان با عید سعید غدیر می باشد.
ارسال یک پاسخ
فیلم خود را می توانید از اینجا ارسال کنید
فیلم خود را از اینجا ارسال کنید
ارسال فیلم های شما از طریق  WhatsApp امکان پذیر است.
این ارتباط برای ارسال فیلم ها در نظر گرفته شده است